عمل جراحی آبسه مقعدی چگونه است؟

عمل جراحی آبسه مقعدی

عمل جراحی آبسه مقعدی یکی از جراحی های اورژانسی محسوب می شود و اقدام به موقع و مراجعه به متخصص ماهر در وضعیت بعد از جراحی بسیار تعیین کننده است. بیماران مبتلا به آبسه مقعدی با درد زیاد و اغلب با علائم تب مراجعه می کنند. به همین دلیل تخلیه فوری و کنترل عفونت آبسه بسیار مهم است. هرچه برای عمل جراحی آبسه مقعدی سریعتر اقدام کنید احتمال عود وعارضه دار شدن آن کمتر خواهد شد.اغلب، یک غده کوچک درست در قسمت پایین (مقعد) عفونی می شود و شما دچار آبسه مقعدی می شوید. با مصرف آنتی بیوتیک امکان درمان قطعی آبسه مقعدی وجود ندارد و تنها برای کاهش التهاب ناشی از عفونت می توانید آنتی بیوتیک مصرف کنید. بنابراین عمل جراحی آبسه مقعدی یک امر ضروری است.

معمولا بیماری هایی مثل هموروئید و شقاق و وجود زخم در ناحیه مقعد و برخی از بیماری های گوارشی منجر به بروز آبسه مقعدی می شوند. جالب است بدانید که بیماران مبتلا به آبسه مقعدی اغلب به بیماری کرون مبتلا نمی باشند.

درمان و عمل جراحی آبسه مقعدی

درمان و عمل جراحی آبسه مقعدی با درناژ آبسه آغاز می شود. انتظار برای تخفیف علائم آبسه مقعدی با دریافت آنتی بیوتیک انتظاری بیهوده است. بنابراین درمان آبسه مقعدی بدون جراحی امکانپذیر نیست. روش های درمان خانگی و دارویی آبسه مقعدی صرفا جهت تخفیف علائم یا کاهش دوره نقاهت بعد از جراحی آبسه می باشد.

اگر علائم شما شدید است ممکن است نیاز نباشد که به مطب جراح مراجعه کنید و می توانید به اورژانس بیمارستان به طور مستقیم مراجعه کنید. اما اگر علائم شما شدید نیست بهتر است ابتدا توسط متخصص جراحی ویزیت شوید. عمل جراحی آبسه مقعدی در اولویت دیگر جراحی ها گذاشته می شود و در اولین فرصت ممکن به آن رسیدگی می شود.

همچنین در کتاب های مرجع جراحی توصیه شده است که جراحی آبسه مقعدی پیچیده و عمیق توسط متخصص انجام شود و تخلیه سرپایی در اورژانس برای بیمار کافی نیست.

عمل جراحی آبسه مقعدی به طور سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری ندارد. برای جلوگیری از عود آبسه مقعدی دو نکته مهم حائز اهمیت است:

  1. مراجعه سریع و به موقع
  2. مهارت جراح در درناژ و تخلیه کامل آبسه

در مواقعی که آبسه مقعدی بسیار پیشرفته است بیمار به فوق تخصص جراحی برای انجام جراحی کولوستومی ارجاع داده می شود. کولوستومی عمل جراحی برای ایجاد دهانه ای به نام استوما است.عمل آبسه در ناحیهلگن بسته به فاصله آن از مقعد تعیین وضعیت می شود.

دستورالعمل‌ هایی برای مدیریت آبسه آنورکتال توسط انجمن جراحان کولون و رکتوم آمریکا (ASCRS)، و همچنین توسط انجمن جهانی جراحی اورژانس (WSES) و انجمن آمریکایی برای مطالعه تروما (AAST) منتشر شده است. این پروتکل ها در ایران نیز رعایت می شود و جراحان ایرانی نیز طبق این اصول نسبت به درمان و عمل جراحی آبسه مقعدی اقدام نمی نمایند.

خطرات و عوارض جراحی آبسه مقعدی

هر نوع جراحی در ناحیه مقعد ممکن است مشکلاتی برای عمل دفع ایجاد نماید. در مواقعی که بیمار تحت جراحی های مکرر آبسه مقعدی قرار می گیرد امکان بروز فیستول مقعدی نیز وجود دارد. هرچند که اگر دچار ترکیدن آبسه به طور مکرر شوید و تحت جراحی هم قرار نگیرید امکان بروز این عارضه وجود دارد. معمولا 50 درصد از آبسه های مقعد عود می کنند. بنابراین خطر عود این بیماری نیز بسیار بالاست.

احساس درد و خونریزی بعد از جراحی آبسه مقعدی یکی از عوارض اجتناب ناپذیر است که تمام بیماران تجربه می کنند. که با مصرف مسکن و استفاده از لگن آب ولرم می توان این عارضه را کاهش داد.

در صورتی که بیمار کاندید جراحی آبسه مقعدی مسن، تب دار، افت فشار خون یا نقص ایمنی و مشکلات قلبیباشد یا بیماری های قابل توجهی داشته باشد، باید به بیمارستان مراجعه کند و در بیمارستان تحت جراحی تخصصی قرار بگیرد.

آیا آبسه مقعدی خود به خود خوب میشود؟

آبسه مقعدی خود به خود خوب نمی شود و فقط ممکن است خود به خود بترکد. در این مواقع درمان حاصل نشده است و در هر صورت مراجعه به پزشک متخصص ضروری است. اگر آبسه مقعدی درمان نشود و تحت جراحی قرار نگیرد خطرات زیر را به دنبال خواهد داشت:

  1. تخریب مزمن بافت
  2. فیستول مقعدی
  3. فیبروز
  4. بروز تنگی مقعدی
  5. اختلال در دفع و بی اختیاری گاز و مدفوع
  6. بروز یبوست و دفع سخت و دردناک
  7. سپسیس

آمادگی قبل از عمل جراحی آبسه مقعدی

مثل هر نوع عمل جراحی که انجام می شود لازم است قبل از این جراحی نیز جراح معالج خود را از سوابق بیماری های خود مطلع کنید. چنانچه ویتامین ای و رقیق کننده های خون را مصرف می کنید حتما به جراح اطلاع دهید. همچنین قطع این ویتامین ها و داروها حداقل یک هفته قبل از عمل ضروری است.

توصیه می شود که ناحیه عمل را به خوبی تمیز و موزدایی کنید. با یک همراه به کلینیک مراجعه کنید. آزمایش ها و مدارک مورد نیاز جراح را پرینت بگیرد و همراه خود داشته باشید. اگر جراحی آبسه مقعدی تحت بی حسی نخاعی یا بیهوشی انجام می شود 8 ساعت ناشتایی کامل ضروری است.

داروهای ضروری خود مثل قرص فشار خون را می توانید در طول ناشتایی با یک جرعه آب مصرف کنید.

مراقبت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی

بعد از جراحی آبسه مقعدی می توانید به منزل بروید و نیازی به بستری نیست. مگر در مواقعی که بیمار خونریزی شدید دارد و نیاز به کنترل وضعیت بیمار توسط متخصص وجود دارد. بعد از جراحی آبسه مقعدی در حد امکان راه نروید و به مدت یک شب در منزل بخوابید.

بیمارانی که دچار افت فشار خون می باشند بهتر است یک نوشیدنی شیرین همراه خود داشته باشند که در صورت افت فشار خون شدید نوشیدنی را میل کنند.

داروهایی که تجویز می شود را به موقع مصرف کنید و حتی اگر احساس درد ندارید مسکن ها را مصرف کنید که التهاب عمل شما سریعتر بهبود یابد. توصیه می کنم برای اولین دفع مدفوع بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی از لیدوکائین استفاده کنید. اما دقت کنید که لیدوکائین را با شامپو بچه بشویید و اجازه ندهید روی پوست برای مدت طولانی باقی بماند.

نشستن در لگن آب ولرم با چند قطره بتادین نیز به تمیز ماندن و کاهش التهاب ناحیه مقعد بعد از این جراحی بسیار کمک می کند.

دوره نقاهت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی

معمولا دوره نقاهت این جراحی 2 ماه طول می کشد. چنانچه بعد از این مدت دچار علائم جدید شدید یا علائم پس از جراحی کاهش نیافت ممکن است بیماری شما عود کرده باشد. زیرا آبسه مقعدی بسیار عود کننده است. بنابراین بسیار در مراقبت بعد از این جراحی دقت کنید.

اگر تخلیه و درناژ وسیع نباشد می توانید یک روز بعد از جراحی آبسه با رعایت اصول بهداشتی به محل کار بازگردید. ترمیم زخم این جراحی بسته به روش و وسعت آن بین 3 تا 6 هفته طول می کشد.

هرچه مراقبت های بعد از جراحی را جدی بگیرید دوره نقاهت بعد از جراحی آبسه مقعدی نیز کوتاهتر می شود.

تا یک روز بعد از جراحی آبسه از انجام فعالیت شدید و حتی زیاد راه رفتن اجتناب کنید. در صورتی که علائم زیر را مشاهده نمودید با پشتیبانی بعد از عمل یا جراح معالج خود تماس بگیرید:



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

خبر خوب برای بیماران راه دور
بیماران راه دور که امکان مراجعه حضوری ندارند و یا نیاز به هماهنگی قبل از لیزر دارند می توانند از ویزیت آنلاین استفاده کنند. ویزیت آنلاین با دکتر زهرا سعادتی از طریق "واتساپ" یا پیامرسان "بله" به طور متنی و ارسال عکس انجام می شود. برای هماهنگی ویزیت آنلاین با تلفن های مطب تماس بگیرید.

جراحی و درمان هموروئید توسط دکتر خانم
لیزر هموروئیدلیزر هموروئید
تاریخ انتشار : 1395-08-06
لیزر کیست مویی در تهرانلیزر کیست مویی در تهران
تاریخ انتشار : 1395-11-20
لیزر آبسه مقعدیلیزر آبسه مقعدی
تاریخ انتشار : 1401-08-18
شقاق چیستشقاق چیست
تاریخ انتشار : 1395-07-27
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین