درباره انواع هموروئید یا بواسیر چه می دانید؟

آیا شما در مورد انواع هموروئید اطلاعات کافی دارید؟ انواع هموروئید بر اساس محل تشکیل پاکه هموروئید و درجه افتادگی یا پرولاپس آن و همچنین اندازه آن تعیین می شود. هموروئید داخلی بدون درد و هموروئید خارجی همراه با درد یا گاها با احساس سوزش و خونریزی همراه است. هموروئید یکی از انواع بیماری های نشیمنگاهی است که امروزه تعداد زیادی از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. هنگامی که سیاهرگ های خونی در ناحیه مقعد یا روده بزرگ، متورم می شوند، بیماری بواسیر یا هموروئید ایجاد می شود. در این بیماری، دیواره رگ های خونی ممکن است که در اثر تورم پاره شوند و خون به درون روده بزرگ یا مقعد وارد شود. در این حالت برای بیمار عوارض و علائم بیماری مثل درد، خارش و سوزش ایجاد می شود.

انواع هموروئید چیست؟

از انواع هموروئید می توان به هموروئید داخلی، خارجی، پرولاپس و ترومبوز اشاره کرد. علائم و عوارض هر کدام از انواع هموروئید با یکدیگر متفاوت است. بیشتر انواع هموروئید، عوارض خاصی را برای بیمار ایجاد نمی کنند و ممکن است که خود به خود بهبود یابند. اما در صورتی که نشانه های بیماری بواسیر در بیمار طولانی شود، بیمار باید در سریع ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه کند.

هموروئید داخلی چیست؟

هموروئید داخلی یکی از انواع هموروئید است که در درون روده بزرگ ایجاد می شود و معمولا در مدت زمان بسیار کوتاهی بدون مصرف دارو از بین می رود. از انواع مختلف این نوع هموروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در هموروئید نوع یک، دیواره رگ های خونی در روده بزرگ متورم می شوند و فشار خون در داخل آن ها افزایش می یابد و دچار خونریزی می شوند. اما در نوع درجه یک به هیچ عنوان توده سیاهرگ ها از مقعد بیرون نمی زند و در داخل روده باقی می ماند.

در این نوع بیماری، توده سیاهرگ های خونی در هنگام اجابت مزاج به خارج از مقعد راه پیدا می کند و خونریزی ایجاد می کند‌. اما بلافاصله بعد از عمل دفع دوباره به درون مقعد بر می گردد.

در نوع درجه سه، علاوه بر خونریزی، توده سیاهرگ ها در هنگام اجابت مزاج در بیرون از مقعد قرار می گیرد و بیمار باید با فشار دست آن را داخل مقعد کند.

در این نوع بیماری داخلی بواسیر، زائده یا غده بی رنگ از مقعد بیرون می زند و بیمار دیگر نمی تواند آن را با فشار دست وارد مقعد کند. در این حالت عوارض بیماری بسیار شدید می شود.

هموروئید خارجی یکی از انواع هموروئید

زائده در بیماری هموروئید خارجی، در خارج از روده بزرگ و خط دندانه ای مقعد قرار دارد و مشکلات زیادی را برای بیمار در هنگام فعالیت های ورزشی، نشستن های طولانی و هنگام اجابت مزاج ایجاد می کند. از عوارض این بیماری می توان به خارش، سوزش، درد و خونریزی در ناحیه مقعد اشاره کرد.

پرولاپس به عنوان یکی از انواع هموروئید

بیماری هموروئید پرولاپس در اثر ایجاد بواسیر داخلی و بیرون زدگی زائده در خارج از مقعد ایجاد می شود. این نوع بیماری بر اساس شدت خونریزی و عوارض به چهار نوع تقسیم می شود.

ترومبوز، یکی دیگر از انواع این بیماری

ترومبوز یکی از انواع هموروئید است که به صورت لخته خونی در اطراف توده داخلی یا خارجی ایجاد می شود. هموروئید ترومبوزه بسیار دردناک است و گاها با آبسه مقعدی اشتباه گرفته می شود. علائم هموروئید ترومبوزه مانند آبسه مقعدی با درد شدید و احساس حرارت در ناحیه مقعد می باشد.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

خبر خوب برای بیماران راه دور
بیماران راه دور که امکان مراجعه حضوری ندارند و یا نیاز به هماهنگی قبل از لیزر دارند می توانند از ویزیت آنلاین استفاده کنند. ویزیت آنلاین با دکتر زهرا سعادتی از طریق "واتساپ" یا پیامرسان "بله" به طور متنی و ارسال عکس انجام می شود. برای هماهنگی ویزیت آنلاین با تلفن های مطب تماس بگیرید.

جراحی و درمان هموروئید توسط دکتر خانم
شقاق چیستشقاق چیست
تاریخ انتشار : 1395-07-27
فیستول مقعد چیست؟فیستول مقعد چیست؟
تاریخ انتشار : 1395-08-28
لیزر کیست مویی در تهرانلیزر کیست مویی در تهران
تاریخ انتشار : 1395-11-20
درمان فوری بواسیردرمان فوری بواسیر
تاریخ انتشار : 1397-08-12
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین