عمل جراحی فیستول مقعدی چگونه است؟

عمل جراحی فیستول مقعدی

عمل جراحی فیستول مقعدی ممکن است با لیزر پرتوان یا با تیغ و کوتر انجام شود. توجه کنید که قبل از اقدام به این جراحی حتما ام آر آی فیستول را انجام دهید. در یک ام آر آی کامل تمام مسیرهای فیستول کاملا مشخص می شود. سپس متخصص جراحی تعیین می نماید که چه روشی برای درمان قطعی بیمار کاربرد دارد.

اگر فیستول مقعدی جراحی نشود پیشرفته می شود و به دیگر بافت های ناحیه اطراف کانال باز می کند. درد و ترشحات چرکی تشدید می شود و مشکلی برای ادامه زندگی خواهد بود. هرچند که بیمار علائم این بیماری را در طولانی مدت تحمل نخواهد کرد اما در موارد نادر عفونت فیستول می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

فیستول مقعدی به خودی خود خطرناک نیست و قابل جراحی و درمان است. اما انتشار عفونت به خون می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

7 روش عمل جراحی فیستول مقعدی

در میان روش های عمل جراحی فیستول مقعدی روش فیستولوتومی شناحته شده ترین و کاربردی ترین روش شناخته شده است. در جراحی فیستولوتومی جدار فیستول برش می خورد و به شکل یک اسکار باز باقی می ماند. این اسکار به مرور ترمیم می شود و از حالت کانال چرکی خارج می شود. به طور اختصار روش های جراحی فیستول به شرح زیر است:

  1. فیستولوتومی
  2. ستون گذاری
  3. جراحی فلپ فیستول
  4. آندوسکوپیک ابلیشن
  5. لیزر فیستول
  6. چسب فیبرین
  7. پلاگ گذاری

عوارض عمل جراحی فیستول مقعدی

هرچه فیستول پیشرفته تر باشد عوارض بعد از جراحی نیز بیشتر و شدیدتر خواهد شد. ابزار جراحی، روش جراحی و تکنیک جراح نیز در کاهش این عوارض موثر است. در حال حاضر جراحی با لیزر پرتوان از جمله کم عارضه ترین روش های عمل جراحی فیستول می باشد.

در بیمارانی که فیستول از میان عضلات مقعد گذشته باشد امکان بروز عارضه بی اختیاری در دفع مدفوع و گاز بسیار شایع است. جراح سعی می کند در حین جراحی به بافت عضلات مقعد آسیب نرساند. اما در جراحی با تیغ و کوتر احتمال آسیب رسیدن به عضلات مقعد بالاست.

ترمیم زخم بعد از جراحی فیستولبا لیزر بسیار پر سرعت است. به همین دلیل نقاهت و عوارض بعد از جراحی با لیزر فیستول مقعدی به حداقل می رسد.

عوارض جراحی فیستول مقعدی را می توان به ترتیب زیر شناسایی کرد:

آیا عمل جراحی فیستول مقعدی خطرناک است؟

عمل جراحی فیستول مقعدی خطرناک نیست و در دسته جراحی های بزرگ همراه با بستری قرار نمی گیرد. بیمار بعد از این جراحی مرخص می شود و در منزل استراحت می کند. این جراحی را در کلینیک های تخصصی جراحی یا بیمارستان ها انجام می دهند. اما لزومی به انجام جراحی در بیمارستان وجود ندارد و تجهیزات کلینیک تخصصی جراحی برای این عمل کفایت می کند.

چنانچه جراحی تحت بیهوشی یا بی حسی اسپاینال انجام می شود حضور متخصص بیهوشی و تجهیزات کامل اتاق جراحی الزامی است.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا بهترین روش عمل جراحی فیستول مقعدی استفاده از لیزر است. این روش برای تمام بیماران کاربرد ندارد و متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه بعد از بررسی تصاویر مسیرهای فیستول امکان جراحی با لیزر را به بیمار اعلام می نماید. برای این جراحی به یک متخصص مراجعه کنید که تجربه و مهارت کافی در این زمینه را داشته باشد. زیرا این بیماری بسیار عود کننده است.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

خبر خوب برای بیماران راه دور
بیماران راه دور که امکان مراجعه حضوری ندارند و یا نیاز به هماهنگی قبل از لیزر دارند می توانند از ویزیت آنلاین استفاده کنند. ویزیت آنلاین با دکتر زهرا سعادتی از طریق "واتساپ" یا پیامرسان "بله" به طور متنی و ارسال عکس انجام می شود. برای هماهنگی ویزیت آنلاین با تلفن های مطب تماس بگیرید.

جراحی و درمان هموروئید توسط دکتر خانم
لیزر آبسه مقعدیلیزر آبسه مقعدی
تاریخ انتشار : 1401-08-18
لیزر کیست مویی در تهرانلیزر کیست مویی در تهران
تاریخ انتشار : 1395-11-20
شقاق چیستشقاق چیست
تاریخ انتشار : 1395-07-27
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین