عمل جراحی کیست مویی به روش باز و بسته چگونه است؟

عمل جراحی کیست مویی باز و بسته

عمل جراحی کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال به دو روش انجام می شود. بعد از جراحی باز کیست مویی زخم جراحی باز گذاشته می شود. اما بعد از جراحی بسته تخلیه کامل محتویات کیست مویی آن را با یکی از روش های مورد نظر جراح بخیه می کنند و می بندند. بستن زخم جراحی کیست مویی نیاز به تجهیزات و مهارت بالای جراح دارد. برخی از روش های بخیه زدن جراحی کیست مویی اسکار جراحی زیاد و عمیقی بر روی بدن بیمار باقی می گذارد و احتمال عود آن بسیار بالا خواهد بود. اما در روش جراحی کیست مویی با لیزر پرتوان و به روش بسته و پلاستیک بیمار این مشکلات را تجربه نمی کند. به همین دلیل از آن به عنوان بهترین روش جراحی کیست مویی یاد می شود.

انواع روش های عمل جراحی کیست مویی

همانطور که اشاره شد ممکن است جراحی کیست مویی به روش باز یا بسته انجام شود. اما این روش نیز به نوبه خود انواع مختلف دیگری نیز دارد.

  1. برش و درناژ کیست مویی: این روش یکی از معمول ترین روش های درمان و جراحی کیست مویی به طور سرپایی و تحت بی حسی است که جدار کیست برش زده می شود و محتویات آن تخلیه و درناژ می شود. سپس کیست باز گذاشته می شود و در مدت 4 هفته محل برش ترمیم می شود. حتما باید پانسمان فشاری داخل زخم گذاشته شود که عفونت نکند. اگر زخم جراحی با بخیه بسته شود دیگر نیازی به پانسمان فشاری و مراقبت 4 هفته ای نیست.
  2. سیستکتومی کیست مویی: در این روش علاوه بر تخریب جدار کیست مویی تمام بافت و محتویات آن کاملا خارج می شود. این روش جراحی برای کیست مویی پیشرفته کاربرد دارد. اغلب بیمارانی که برش و درناژ سطحی را انجام می دهند دچار عود مجدد کیست مویی می شوند. اما روش جراحی سیستکتومی کیست مویی دیگر اثری از کیست و متعلقات آن باقی نمی گذارد. به دلیل وسعت این نوع از جراحی کیست مویی معمولا جراح آن را تحت بیهوشی یا بی حسی اسپاینال در کلینیک تخصصی جراحی یا بیمارستان انجام می دهد. اگر زخم باز گذاشته شود 4 تا 8 هفته طول می کشد که زخم کاملا بسته شود و نیاز به پانسمان و مراقبت ویژه دارد. همچنین در جراحی های وسیع کیست مویی به روش بسته یک درن برای خروج ترشحات عمل کار گذاشته می شود.

عمل جراحی کیست مویی با لیزر

تمام روش های جراحی کیست مویی که در بالا ذکر شد قابلیت انجام آنها با لیزر پرتوان نیز وجود دارد. استفاده از این ابزار جراحی مدرن نیاز به مهارت بالای جراح را دارد. استفاده از لیزر پرتوان به ظرافت جراحی، کاهش درد و خونریزی و تسریع در ترمیم زخم بسیار کمک می کند. اگر بخواهیم ظرافتبرش با لیزر را با دیگر ابزار جراحی مثل تیغ و کوتر مقایسه کنیم مثل بریدن یک میوه با اره چوب بری و یک چاقوی ظریف است. حال تصور کنید که اگر یک میوه را با ابزاری سوپر تین (بسیار نازک) مثل لیزر برش دهید این برش چقدر می تواند تمیز و با دقت باشد. به همین دلیل است که استفاده از لیزر جراحی میزان آسیب به بافت سالم اطراف را بسیار کاهش می دهد. البته مهارت متخصص جراحی و لیزر در استفاده از این ابزار را هم باید در نظر گرفت. لیزر پرتوان ابزار مناسبی برای سیستکتومی کیست مویی پایین کمر با کمترین عارضه و ریلاپس می باشد.

انواع دیگری از لیزر در درمان و جراحی کیست مویی پایین کمر کاربرد دارند که از آنها می توان به فیبر لیزر و لیزر کم توان نام برد. فیبر لیزر به داخل کیست رانده می شود و کیست را خشک می کند. لیزر کم توان نیز در ترمیم سریعتر زخم در کنار دیگر روش های جراحی کیست مویی مورد استفاده قرار می گیرد.

خظرات و عوارض جراحی کیست مویی

این جراحی به طور کل بی خطر است اما ممکن است تمام یا برخی از عوارض زیر را بعد از جراحی کیست مویی تجربه کنید:

آمادگی قبل از عمل جراحی کیست مویی

قبل از عمل جراحی کیست مویی لازم است یک جلسه مشاوره با جراح معالج خود داشته باشید. جراح سوابق بیماری شما را بررسی می کند. اگر مبتلا به بیماری های خاص، دیابت، بیماری های قلبی و ریوی یا فشار خون بالا می باشید نیاز به نامه تایید پزشک متخصص خود دارید.

اگر داروی یا مکمل غذایی خاصی را مصرف می کنید حتما قبل از عمل جراحی کیست مویی به جراح یا هماهنگ کننده رزرو وقت عمل اطلاع دهید. موهای زائد ناحیه جراحی را کاملا تمیز کنید. 8 ساعت قبل از جراحی کیست مویی ناشتا باشید و اگر باید دارویی مصرف کنید حتما با یک جرعه کوچک آب مصرف شود و آب زیادی ننوشید.

مراقبت بعد ازعمل جراحی کیست مویی

بعد از عمل جراحی کیست مویی می توانید تا خودرو راه بروید و در منزل استراحت کنید. شب اول زیاد راه نروید که دچار عوارض بیهوشی و بی حسی نشوید و به محل جراحی فشار وارد نکنید. حتما از توالت فرنگی استفاده کنید. از نشستن طولانی و فشار آوردن به محل جراحی تا 2 ماه خودداری کنید. مهمترین مراقبت بعد از جراحی کیست مویی مو زدایی مرتب و تمیز و خشک نگهداشتن محل پانسمان است. بعد از ترمیم زخم جراحی می توانید به آرامی فعالیت های ورزشی خود را شروع کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

خبر خوب برای بیماران راه دور
بیماران راه دور که امکان مراجعه حضوری ندارند و یا نیاز به هماهنگی قبل از لیزر دارند می توانند از ویزیت آنلاین استفاده کنند. ویزیت آنلاین با دکتر زهرا سعادتی از طریق "واتساپ" یا پیامرسان "بله" به طور متنی و ارسال عکس انجام می شود. برای هماهنگی ویزیت آنلاین با تلفن های مطب تماس بگیرید.

جراحی و درمان هموروئید توسط دکتر خانم
لیزر شقاق مقعد در تهرانلیزر شقاق مقعد در تهران
تاریخ انتشار : 1395-10-15
لیزر هموروئیدلیزر هموروئید
تاریخ انتشار : 1395-08-06
لیزر آبسه مقعدیلیزر آبسه مقعدی
تاریخ انتشار : 1401-08-18
عمل جراحی شقاق چگونه است؟عمل جراحی شقاق چگونه است؟
تاریخ انتشار : 1395-10-15
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین